Friday, 29 March 2013

Coretan e.m.a.s.: Sekadar Semakan Terhadap Diri Sendiri


28.Mac.2013, 6.49 pm

Pernahkah di kalangan kita berfikir dan menilai diri sendiri sama ada diri kita sudah mencapai tahap 'baik' untuk masyarakat di sekeliling? Adakah setiap tindak tanduk kita selalu memenangkan kepentingan diri sendiri? Pernah atau tidak kita mengalah untuk kebahagiaan orang lain dengan meletakkan redha Allah sebagai matlamat utama? Seandainya kita merasakan diri kita adalah terlalu cukup baik dalam menjaga hak Allah, hak sesama manusia dan hak alam, siapakah yang kita letakkan sebagai penanda aras?

Adakah kita ini sehebat para sahabat Rasullullah atau alim ulama atau para khalifah yang adil dalam melaksanakan urusan masyarakat? Jika kita sehebat itu, adakah kita setanding dengan akhlak Rasulullah?

Seandainya masih belum, ayuhlah kita muhasabah kekurangan yang ada pada diri kita untuk kemashalatan bersama-sama... Kita masih belum sempurna dan kita tidak maksum. Oleh itu, selalulah merendah diri, mengakui kekurangan dan kelemahan diri serta memperbaiki akhlak agar kita adalah ummah kekasih Allah ya Rasulullah. Sabda Rasullullah, "Sesungguhnya tidak aku diutuskan ke dunia ini selain daripada memuliakan budi pekerti."

Sekadar muhasabah di senja ini menginsafi gejolak manusia yang tamak pada kuasa... Menindas yang berada di bawah. Mereka lupa agaknya... Balasan Allah itu amat besar bagi sesiapa yang tidak amanah... 
Semoga kita semua adalah di kalangan insan-insan yang mempunyai akhlak yang terpuji. Amin... :)




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...