Tuesday, 31 July 2012

Apa yang ada pada Ramadhan?

Sabda Rasulullah: "Wahai manusia, sungguh telah datang pada kalian bulan Allah dengan membawa berkah, rahmat dan maghfirah."

Ramadhan adalah bulan paling mulia di sisi Allah. Hari-harinya adalah hari paling utama. Malam-malamnya adalah malam paling utama. Jam demi jamnya adalah jam-jam paling utama.

Inilah bulan ketika hamba-hamba Allah diundang menjadi tetamu Allah dan dimuliakan oleh-Nya. Di bulan ini nafas menjadi tasbih, tidur menjadi ibadah, amal diterima dan doa diijabah.

Apa yang ada pada Ramadhan?
:-) Barang siapa yang melakukan solat sunat pada bulan ini, Allah akan menuliskan baginya kebebasan dari api neraka.

:-) Barang siapa melakukan solat fardu, baginya ganjaran seperti melakukan 70 solat fardu di bulan lain.

:-) Barang siapa pada bulan ini membaca satu ayat al-Quran, ganjarannya sama seperti mengkhatam al-Quran pada bulan lain.

:-) Barang siapa memuliakan anak yatim pada bulan ini, Allah akan memuliakannya pada hari ia berjumpa dengan-Nya.

:-) Barang siapa menyambungkan tali persaudaraan (silaturahim) pada bulan ini, Allah akan menghubungkan dia dengan rahmat-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya.

:-) Barang siapa menahan kejelekannya pada bulan ini, Allah akan menahan murka-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya.

:-) Barang siapa yang meringankan pekerjaan orang yang dimiliki tangan kanannya (pegawai atau pembantu) pada bulan ini, Allah akan meringankan pemeriksaan-Nya di hari kiamat.

:-) Siapa yang memperbaiki akhlaknya pada bulan ini, ia akan berhasil melalui Sirathal Mustaqim pada hari ketika kaki-kaki tergeincir.

Pintu neraka tertutup, maka mohonlah kepada Rabb-Mu. Syaitan terbelenggu, maka mintalah supaya ia tidak lagi pernah menguasaimu.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...